חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חדשות האתר

מאמרים חדשים

קטגוריות
ארכיון מאמרים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

זכויות עובדים ביום העצמאות

הקדמה

יום העצמאות הינו חג לאומי ומועד ממלכתי של מדינת ישראל המציין את ההכרזה על הקמת מדינת ישראל לאחר סיום תקופת המנדט הבריטי.

סעיף 1.(ג) לחוק יום העצמאות תש”ט – 1949 קובע כי יום זה הינו יום שבתון.

יום העצמאות – יום שבתון

יום העצמאות מוגדר כיום שבתון בלבד ואינו מוגדר כיום חג ועל כן, לא חל עליו סעיף 17 לחוק שעות עבודה ומנוחה אשר לפיו עובד המועסק בחג זכאי לתשלום של 50% עבור שעות עבודתו ולמנוחת פיצוי (כלומר, שעות מנוחה חלופיות).

יום העצמאות לשנת תשפ”ג (2023) יחל החל מהשעה 20:00 בתאריך 25.4 ויסתיים בשעה 20:00 ביום שלמחרת.

מאחר ויום העצמאות מוגדר כיום שבתון נהוג במרבית מקומות העבודה במשק שלא לעבוד בו, למעט במקומות עבודה אשר הוגדרו בחוק יום העצמאות כמקומות אשר יפעלו כסדרם או כמקומות הרשאים להיות פתוחים, ולפיכך, בשנת 2016 נקבע ע”י משרד הכלכלה כי העובדים במקומות אלה ישתכרו במועד זה בתעריף שעתי מוגדל.

בשנת 2016 נקבע ע”י משרד הכלכלה כי עובד אשר מקום עבודתו כלול ברשימת מקומות העבודה שצו ראש הממשלה קבע כי עליהם לפעול ביום העצמאות (רשימה שלא פורסמה) יהיה זכאי לתשלום של 200% משכרו השעתי, ללא מנוחת פיצוי, או לחילופין, יהיה זכאי לתשלום של 150% משכרו השעתי ובנוסף למנוחת פיצוי עבור שעות עבודתו ביום העצמאות.

עובדים במשכורת חודשית

עובדים במשכורת חודשית יהיו זכאים לתוספת של 50% עבור שעות עבודתם ולמנוחת פיצוי שלא תנוכה משכר עבודתם ולעומתם עובדים יומיים או שעתיים יהיו זכאים לשכר של 150% משכרם הרגיל בגין עבודתם ולמנוחת פיצוי שאינה בתשלום.

במידה ומקום העבודה אינו כלול בצו ראש הממשלה, המעסיק אינו ראשי לחייב את עובדיו להגיע לעבודה ביום זה, וכן נקבע כי יש לשלם לעובדים אשר כן יעבדו ביום זה שכר לפי שווי של 150%. לעניין מנוחת פיצוי, לא חלה חובה להעניק לעובדים אלה יום מנוחה חלופי מאחר ובית הדין הארצי לענייני עבודה לא קבע הלכה מחייבת לעניין זה.

נוסף על כך, עובדים אשר אינם עובדים ביום העצמאות יהיו זכאים לקבלת תשלום בגין יום זה.

עובדים חודשיים יהיו זכאים לתשלום משכורתם החודשית המלאה ללא קיזוז יום היעדרותם וזאת החל מהיום הראשון להעסקתם וללא כל תנאי נוסף ומבלי שינוכה להם יום חופשה בגין כך. 

עובדים יומיים או שעתיים

ולעומתם, עובדים יומיים או שעתיים, יהיו זכאים לתשלום בגין יום השבתון בכפוף לעמידתם בשלושה תנאים מצטברים בדומה לתנאי הזכאות לדמי חגים. תנאי הזכאות הינם:

  1. וותק של שלושה חודשים במקום העבודה.
  2. העובד אמור היה לעבוד ביום בו חל יום העצמאות.
  3. העובד אמור היה לעבוד ביום שלפני יום העצמאות וביום שלאחריו – אלא אם נעדר ממקום העבודה באישור המעסיק, למשל בגין מחלה או חופשה.

כמו כן, במידה והעובד נעדר מעבודתו ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל והוא בן למשפחה שכולה, הדבר ייחשב לו כהיעדרות באישור המעסיק לעניין זה.

עובדי משמרות

עובדי משמרות אשר לא שובצו למשמרת בימים אלה, יהיו זכאים גם כן לתשלום בגין היעדרותם ביום העצמאות מאחר וגם זו סיטואציה של היעדרות בהסכמת המעסיק.

ובנוסף, גם עובדים אשר עובדים במתכונת העסקה חלקית ובמצב “רגיל” היו אמורים לעבוד ביום בו חל יום העצמאות יהיו זכאים לתשלום כאמור.

כל אלה כמובן במידה והעובדים עומדים בשלושת התנאים הכתובים מעלה.

תוכן עניינים