חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דף הבית » דיני עבודה » ניהול שכר » האם השכר החודשי ששולם לעובד שיקף שכר עבודה רגיל ורכיבי הבונוס והשעות הנוספות הגלובליות היוו רכיבים פיקטיביים, או שמא השכר אכן כלל גמול עבודה בשעות נוספות ותשלום עבור בונוס?
חדשות האתר

מאמרים חדשים

קטגוריות
ארכיון מאמרים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

האם השכר החודשי ששולם לעובד שיקף שכר עבודה רגיל ורכיבי הבונוס והשעות הנוספות הגלובליות היוו רכיבים פיקטיביים, או שמא השכר אכן כלל גמול עבודה בשעות נוספות ותשלום עבור בונוס?

מאת: רעות פרץ

הקדמה

לפתחו של בית הדין הגיעה הסוגיה – האם שכרו החודשי של עובד אשר מגלם בתוכו רכיבים של שעות נוספות גלובליות ובונוס אכן משקף את הנ”ל או שמא מדובר ברכיבים פיקטיביים.

גמול שעות נוספות גלובליות

על מנת שגמול שעות נוספות גלובליות ישולם עבור שעות נוספות שבוצעו בפועל  – נקבע ע”י בית הדין לענייני עבודה כי על רכיב השעות הנוספות הגלובליות לעמוד במספר תנאים:[1]

  1. אופן התשלום סכום התשלום עבור שעות נוספות גלובליות ייקבע לפי ממוצע השעות הנוספות אשר העובד מבצע בפועל ואשר רכיב השעות הנוספות הגלובליות מהווה תמורה להן – כמובן שהדבר  צריך להיקבע בכפוף להסכמת העובד וכן,  על שיעור הגמול להיות הוגן וסביר בכפוף להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה.
  2. על המעסיק לנהל מעקבשל היקף השעות הנוספות שהעובד מבצע בפועל.
  3. יש לבצע הפרדה ברורה בתלוש השכר בין רכיב שכר היסוד לרכיב השעות הנוספות הגלובליות.
  4. יש לעמוד של סכום שכר היסוד והשעות הנוספות הגלובליות, בדרישותיה של חקיקת המגן ובפרט בהתאם לחוק שכר מינימום.

קביעת בית הדין

על פי קביעתו של בית הדין, חלה חובת דיווח נוכחות מדי חודש לעובד אשר עובד במשרה רגילה ולא במשרת אמון. עובד במשרת אמון נכנס תחת החריג לחוק שעות עבודה ומנוחה “עובדים בתפקידי הנהלה או בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי”, כאשר במידה וישנה דרישה לבדיקת חריג זה,  על פי הפסיקה ישנם ארבעה מבחנים מצטברים אשר לפיהם ייקבע האם מדובר במשרת אמון אישי: משכורת גבוהה, חשיפה למידע רגיש, אחריות מיוחדת ואפשרות להחליט באופן עצמאי. [2]

מכיוון שבפסק הדין על התובע חלו הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה והיה על הנתבעת לנהל דוחות נוכחות בהתאם לדין ולבצע הפרדה בין תקן שעות העבודה היומי לשעות הנוספות אותן מבצע בפועל והמעסיק לא ביצע את הנדרש כאמור נראה כי המעסיק לא עמד בתנאי המעקב על היקף השעות הנוספות שהעובד עבד בפועל.

במצבים בהם העובד קיבל בכל חודש תגמול עבור שעות נוספות גלובליות גבוה גם כאשר לא ביצע שעות כלל ניתן לקבוע כי מדובר ברכיב שכר מוסווה, אשר שולם על מנת להשלים את השכר לסכום אשר סוכם בין הצדדים . מצב דברים זה הופך את רכיב השעות הנוספות לרכיב פיקטיבי של פיצול השכר, פעמים רבות כמענה לרצון המעסיק “לחסוך” הפרשות לגמל לעובד שהרי אין חובת הפרשה על רכיב שעות נוספות גלובליות.

בנוסף ישנו רכיב הבונוס אשר לא שיקף את יעדיו של העובד מכיוון שהיה רכיב קבוע בכל חודש גם כאשר העבודה לא הייתה גבוהה בכל חודש.

סיכום

לסיכום, נקבע כי רכיב גמול השעות הנוספות הגלובליות ורכיב הבונוס הם אינם רכיבים אותנטיים המשקפים את הסכמת הצדדים ולכן נראה בשכר ששולם לעובד כשכר רגיל בלבד.

וכן, נקבע כי על המעסיק להשלים תשלום עבור שעות העבודה הנוספות שביצע העובד בפועל, הפרשי פיצויי פיטורים והפקדות התגמולים שבוצעו על בסיס השכר הרגיל שקיבל ולא על בסיס השכר לו זכאי העובד בפועל.


[1] ע”ע (ארצי) 23402-09-15 אוריאל ברד נ’ קנסטו (28.2.17).

[2] ע”ע (ארצי) 570/06 עו”ד עמוס אגרון נ’ עו”ד זיוה כץ (14.10.07).

תוכן עניינים